Året der gik 2023

Af Morten A. Larsen, SoMe-virksomhedspraktikant

Interview med iværksætter og direktør for Green Heroes, Jonas Jensen. Hvad gør man når marketings-delen ikke fungerer? Hvordan fragter man billigst muligt 72 iMac-computere hjem fra Sverige? Gode leverandøraftaler, der har sat gang i spekulationer om at satse mere på salg til forhandlere og virksomheder (B2B).    

Morten: Hvordan kom Green Heroes ind i året 2023

Jonas: Vi kom ind i året som en nystartet virksomhed. Vi var stadig ved at definere os selv og finde ud af hvordan vi skulle gribe tingene an. Året begyndte også med underskud. Vi havde spildt en masse penge på fejlslagen marketing: Facebook-, Instagram- og Google-annoncering.

Morten: Hvordan finder man ud af at annonceringen ikke virker?

Jonas: Vi solgte ikke en skid. Kommunikationen med vores daværende marketingspartner fungerede ikke ordentligt. F.eks. havde vi et tracking-problem, så marketingspartneren havde indtryk af, at der blev solgt computere fra vores webshop, hver gang, der blev lagt en vare i kurven, selvom handlerne ikke blev gennemført. På den måde så det ud til at reklamerne virkede meget bedre end de reelt gjorde. Det ender også med, at Green Heroes skifter samarbejdspartner mht. marketing.     

Morten: Hvad har der ellers været af været af milepæle for Green Heroes i 2023 – andet end skiftet af marketingssamarbejdspartner?  

Jonas: Green Heroes får sin første fuldtidsansatte 1. juni, da jeg siger mit normale lønarbejde op for at satse på at etablere og drive Green Heroes. Herved bliver Green Heroes for alvor etableret i sine nuværende lokaler med kontor (webshop) og et værksted på Kinavej i Slagelse.        

I august måned finder vi en ny samarbejdspartner til marketing, og der begynder at komme gang i salget. Samtidig får vi assistance fra Robin på værkstedet, hvilket frigjorde værdifuld tid til det forretningsmæssige med at finde nye indkøbs- og salgskanaler.

Der var også Sverige-turen hvor vi havde købt et større parti brugte computere. Hvordan får man billigst muligt fragtet 72 iMac-computere hjem fra Sverige? Løsningen blev at vi lejede en stor ladvogn, tog til Sverige og selv kørte varerne hjem.

Morten: Det lyder som om, der skete et positivt vendepunkt for Green Heroes i sensommeren. Kan du mere præcist sige, hvad det er Green Heroes er lykkedes med?

Jonas: Vi har fundet gode leverandører, hvor vi kan købe mange brugte computere og til en ordentlig pris.

Morten: Hvad har du oplevet som den største udfordring ved at være iværksætter?

Jonas: Det har nok været det med at have mange hatte på og selv at skulle varetage mange jobfunktioner. Vi fik også en skuffelse ved, at vi ikke kunne benytte brugtmomsordningen, men vi opdagede det heldigvis i tide.

Morten: Er der faglige kompetencer fra din tidligere ansættelse som IT-ansvarlig i en større anlægsgartnervirksomhed, du særlig har kunne bruge i Green Heroes?

Jonas: Ja, viden om computernes specifikationer. Hvis kunden f.eks. har brug for en computer til almindeligt kontorarbejde, så vil jeg anbefale: minimum 16 GB RAM, 8. generation Intel Core i5 processor og at computeren er udstyret med numerisk tastatur, så det er lettere at arbejde med tal.       

Hvis jeg kender kundens profil, har jeg let ved at vurdere, hvilken computer der bedst dækker kundens behov. Håndværkere vil typisk have brug for en hårdført computer, der kan tåle nogle knubs. 

Morten: Er der nogle af dine personlige kompetencer, du føler kommer dig til gavn?

Jonas: I relation til kundeservice – jeg mener altid, jeg har haft let ved at tale med andre mennesker og skabe en god og hyggelig dialog. Det betyder rigtig meget at have en god relation til sine kunder.

Morten: Hvis du skal samle op på erfaringerne fra året 2023, hvad har du så lært?

Salget til privatkunder har stadig ikke nået det niveau, vi havde håbet. Til gengæld har vi opnået nogle rigtig gode leverandøraftaler, hvor vi er begyndt at købe større og større partier. Derfor er jeg begyndt at overveje mulighederne som mellemhandler (”broker”), der videresælger til andre mellemhandlere, forhandlere og virksomheder (B2B).   

Morten: Men du har vel stadig ikke opgivet privatkunderne (B2C)?

Jonas: Nej, slet ikke. Vi har bare fået øjnene op for andre salgskanaler, der også kunne være interessante.